Vorige week publiceerde Het Oplage Instituut (HOI) de cijfers over het tweede kwartaal van 2007. Gratis krant De Pers zou nu, na Metro, de tweede gratis krant van Nederland zijn. De oplagecijfers van de gratis kranten volgens HOI: Metro 526.563, De Pers 486.399, Spits 421.134, Dag 326.086. De verspreide oplage van De Pers is dus groter dan die van Spits. Maar betekent dat ook dat De Pers door meer mensen gelezen wordt dan Spits?
Voor mijn schaatstraining reis ik in het winterseizoen elke maandag met de trein van Zaandam naar Utrecht. Op station Zaandam wordt elke ochtend Spits uitgedeeld aan de reizigers die met de roltrap naar de stationshal gaan. De uitdelers zijn al jarenlang dezelfde kerels. Ze hebben een band opgebouwd met hun vaste klanten. Sinds een paar maanden probeert een stukje verderop iemand besmuikt nog een paar exemplaren van Dag te slijten. Jammer voor hem, maar iedereen heeft al een Spits. Boven staan de bakken met Metro en De Pers. De bakken met De Pers staan er onaangeroerd bij. Op het perron en in de trein zie ik medereizigers alleen lezen in Spits en Metro. Als ik op station Amsterdam eindelijk op zoek kan naar een zitplaats, moet ik me een weg banen door de achtergelaten exemplaren van Metro en Spits. Ik ben nog nooit gestruikeld over Dag of De Pers. Als ik vroeg in de middag terugkom van mijn training zijn de bakken met De Pers nog net zo vol als toen ik ‘s ochtends vertrok. Blijkens de HOI cijfers wordt De Pers weliswaar grootschalig verspreid, maar volgens mijn waarneming niet of nauwelijks gelezen. Maar goed, n=1, misschien is mijn blik vertekend, of is het traject Zaandam-Utrecht een atypisch geval. Maar toen werden deze week de lang verwachte nieuwe bereikscijfers van het NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) gepubliceerd. Het bereik per gemiddeld nummer van een blad geeft aan hoeveel Nederlanders van 13 jaar en ouder een ‘gemiddeld’ of ‘willekeurig’ nummer van dat blad lezen of inzien. En wat blijkt? Het bereik per gemiddeld nummer van Metro is 14,4%, dat van Spits 13,7%, terwijl De Pers blijft steken op 5,2%. Cijfers van Dag zijn er helaas nog niet. Een nummer van Metro of Spits wordt dus door bijna 3 keer zoveel mensen gelezen als een nummer van De Pers. Conclusie? De Pers houdt zich vooral bezig met het verplaatsen van papier. ’s Morgens de bakken vullen voor de HOI cijfers, en ze ’s middags weer leeghalen voor de oud papierhandel. Daar heeft een adverteerder natuurlijk niks aan.Labels: bereik per gemiddeld nummer, gratis dagbladen, HOI, NOM, oplage