Paalrot (5)

Twee volle containers met schelpen

Het zwarte gat
Een zwart gat is een gebied waaruit niets, zelfs licht niet, kan ontsnappen. Ergens in zo’n verbouwing komt er een moment dat je het niet meer ziet zitten. Het zwarte gat dreigt al je energie op te slurpen. Voor ons kwam het zwarte gat al na dag 4 en 5. Een jaar of 10 geleden hebben we schelpen in de kruipruimte onder onze vloer laten spuiten. Schelpen zijn vochtwerend, absorberen geurtjes, zijn ideaal als warmte isolatie en niet geliefd bij de veldmuisjes die vroeger af en toe vanuit het park bij ons kwamen buurten. Al na twee of drie Nuon jaarafrekeningen hadden we die schelpen terug verdiend. Bovendien ziet het er onder je vloer uit als het strand van een subtropisch zwemparadijs. Kijk maar naar de laatste foto bij Paalrot (4). Jammer alleen dat je daar normaal nooit van zult genieten. Voor de nieuwe fundering moesten helaas alle schelpen weer worden afgegraven. Het prijskaartje dat daar aanhing was dusdanig dat het zelfs met mijn uurtarief interessant was om het zelf te doen. Schelpen wegen niet veel, maar bij heel veel schelpen gaat die vlieger niet op. Want ze moesten wel allemaal eerst in een emmer worden geschept, die vervolgens in een kruiwagen moest worden getild, die op zijn beurt weer omhoog een container in moest worden gereden. Na twee dagen schelpen scheppen, tillen en kruien hebben we nu te maken met een enorm zwart gat onder het huis waar al mijn energie in is gaan zitten. En die van Adri, Tom, Hans en niet te vergeten Erik van Ham, die zich ontpopte als meester kruier. Bedankt! Ik begin net weer een beetje gevoel in mijn handen terug te krijgen. Maar als ik nu naar de twee volle containers met schelpen voor de deur kijk, ben ik eigenlijk best wel een beetje trots.

Labels: , , , ,