
Na de eerste dag wist ik het toch even niet met die Haute
Route des Alpes. Aan de organisatie ligt het niet. Die haalt alles uit de kast
om de deelnemers te laten geloven dat ze echte profs zijn. Alle kruispunten
worden voor je afgezet. Er rijden 3 Mavic materiaalwagens en nog de nodige
motoren met technische assistentie mee. Er zijn twee complete ambulances in
koers plus een auto en een motor met de rondeartsen. Er zijn motoren die je met
borden op de hoogte houden van wijzigingen in het schema en dan ben ik er vast
nog wel een aantal vergeten. Kortom, het is net echt. Er rijden dan ook een
heleboel gemankeerde profs mee in het peloton. Van die jongens die bij de Etape
du Tour maar iets minder dan een uur hoeven toe te geven op de winnaar van
dezelfde Tour etappe. Verder opmerkelijk veel Australiërs en Britten, die
overigens bijna allemaal niet in Australië of Groot-Brittannië wonen.
Singapore, Zimbabwe, Noorwegen, Zwitserland, Frankrijk. Ik ben het allemaal
tegengekomen. Wat maar weer bewijst dat zelfs de Engelsen liever niet in
Engeland bivakkeren. Ik kan ze geen ongelijk geven.
Ik had het geluk dat etappe 2 een stuk koeler verliep dan
etappe 1. Na de Col des Saisies als aperitief was de Col du Cormet de Roselend
het hoofdgerecht. Een prachtige berg in een schitterend landschap. De Cormet de
Roselend was drie jaar geleden als ik mij niet vergis de laatste beklimming in
de 100 Cols tocht, maar dan vanaf de andere kant. Die leverde nu een fijne
afdaling op. Overzichtelijk, goed wegdek, met een max 75,8km/u. Het toetje was de
klim naar Val d’Isère. Een skidorp waar de dorpsarchitekt ooit heeft bedacht
dat het wel leuk zou zijn om voor al die 6 verdiepingen imitatie chalets
betonnen zuilen te plaatsen en die af te werken met rustieke brokjes
plaatselijke rots.
Omdat er een wegopbreking was werd de slottijd bepaald in
Tignes, na een smerig steil stukje klimmen. Daarna nog 6 kilometer door een
reeks tunnels, waarvan 1 totaal onverlicht, naar de finish in Val d’Isère.
Ondanks de door de organisatie aan iedereen uitgedeelde achterlichtjes
(professionaliteit zit in de details) heb ik een bloedhekel aan dat
tunnelrijden. Maar goed ik kwam ruim binnen de tijd en aanmerkelijk
optimistischer over de finish dan op dag 1. Of dat na de langste etappe van dag
3 nog zo is horen we morgen.
Labels: bergen, Col des Saisies, Cormet de Roselend, fietsen, HauteRoute