 |
Chambord blijft het hoogtepunt van Parijs-Tours.
Niet te missen dankzij de GPS én een gloednieuw extra pijltje |
Parijs-Tours
Parijs-Tours had ik al eens gereden. Zie
hier. De Omloop het
Nieuwsblad (voorheen Omloop het Volk) niet. Maar ze zaten allebei in het
‘klassiekerweekend’ dat Le Champion organiseerde in mei van dit jaar.
De Omloop het Nieuwsblad was de laatste klassieker die nog
ontbrak op mijn ‘klassiekerbord’. Dus daar kwam ik eigenlijk voor. Maar om nu
een hele Parijs-Tours in de bus te zitten is ook zo wat. Dus koos ik er voor om
de halve afstand te fietsen, als voorbereiding op het rondje van Het
Nieuwsblad. Samen met Theo, die zijn eerste serieuze buitenlandse tochten ging
rijden, maar nog niet wist hoe hij de hele afstand zou verteren. De overige
weekenddeelnemers zagen er wel brood in om gewoon 275km tegen de wind in te
fietsen. Want Parijs-Tours is geen rondje, maar een rit in lijn. Je rijdt
voortdurend naar het zuidwesten. En laat dat nu net de richting zijn van waaruit de
wind woei. De hele dag, en niet zo’n klein beetje ook.
Ik was wel blij met mijn keuze voor de korte afstand en met
het gezelschap van Theo. Met zijn tweeën is het toch makkelijker om de juiste
route te blijven volgen dan in je eentje.
GPS met hier en daar een pijltje
Omdat het aantal deelnemers aan het weekend minder groot was
dan gepland, was het organisatorisch niet mogelijk om de hele klassieker van
tevoren uit te pijlen. We moesten dus rijden op de GPS. Voor degenen zonder eigen
navigatiesysteem had Le Champion overigens ruim voldoende Garmin’s ter
beschikking. Tot ieders verrassing bleken de pijlen uit 2012 weliswaar
verbleekt, maar toch nog grotendeels aanwezig en heel aardig zichtbaar. En de
begeleiders, Gert, Aris en Chris konden het niet laten om op de lastige
kruisingen even de auto uit te springen om toch nog een extra fluorescerend
pijltje op te hangen. In combinatie met de GPS werkte dat perfect. We zijn
nergens verkeerd gereden.
Na een kilometer of 100 kreeg Theo moeite om mijn wiel te
houden. Een aantal keren drong hij erop aan dat ik toch vooral mijn eigen tempo
moest gaan rijden.
Uiteindelijk heb ik hem dan toch maar achtergelaten, op een
hellinkje, een paar kilometer voor de laatste tussenstop. Ondanks zijn
bezweringen dat het prima was voelde ik me op dat moment ontegenzeggelijk een
asociale eikel.
Bij de tussenstop werd ik achterop gereden door de bikkels
die er intussen al ruim 125km extra tegen de wind in op hadden zitten. Ze
vroegen of ik mee wilde rijden. Ik ken een aantal van die mannen, en die hou ik normaal niet
bij. Maar nu zaten ze er zo doorheen dat ik nog aardig wat kopwerk kon doen in
de laatste 50 kilometer. Het voelde toch als een soort boetedoening. Theo heeft
overigens in zijn eigen tempo de rit zonder problemen uitgereden.
Halve klassiekers
Het rijden van halve klassiekers wordt steeds
populairder. Steeds minder mensen kiezen er voor om een volledige klassieker met
een lengte van tussen de 200 en 300 kilometer te fietsen. Na 100 tot 150km van
de Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix hebben ze wel weer genoeg sfeer gesnoven en kasseien
geproefd. Je hoeft niet pas bij Bastogne te keren om te weten hoe
Luik-Bastenaken-Luik voelt. Je bent bovendien frisser als je de Redoute opgaat
en je kunt eerder aan het bier.
Ik kan het me ergens wel voorstellen, hoewel ik er persoonlijk erg
trots op ben dat ik alle 13 klassiekers van het klassiekerbrevet van Le Champion nog ‘oude stijl’ dat wil zeggen met de volledige ‘klassieke’ afstand heb
verreden.
Ik denk dat een klassiekerweekend of een klassiekerweek meer
deelnemers trekt als de optie er is om ook ‘halve’ klassiekers te rijden. Nog
een tip voor de organisatie. Zorg er voor dat er een paar ervaren voorrijders
zijn die in groepen met een verschillend tempo meerijden met de deelnemers. De
wetenschap dat je nooit ‘alleen’ komt te zitten zal mogelijk een groep minder ervaren
klassieker rijders over de streep kunnen trekken. Want een echte klassieker
rijden, zelfs een halve, dat blijft gewoon ongelofelijk leuk!
Labels: fietsen, klassieker, klassiekerbrevet, Klassiekerweekend, Le Champion, Parijs-Tours